Bålmad for skoler

Denne aktivitet har fokus på båltænding og mad over bål efter årstiden. Ild betager, ild samler og ild har uendelige anvendelsesmuligheder, specielt når det kommer til at lave mad over bål.

Vi tilbyder også bålmad for yngre børn

Praktisk

Beskrivelse af aktiviteten

Denne aktivitet er delt op i to forgreninger, hhv. del 1 og del 2. Det vil være oplagt at vælge aktiviteten i forlængelse af madkundskab, op til en lejrskole eller som en fælles oplevelse med klassen.

Del 1
Første forgrening har fokus på båltænding. Hvordan bygger man et bål op? Hvilket brænde skal der til? Hvor mange tændstikker kan man bruge?
I arbejdet med at lære at lave ild, bliver der små konkurrencer og udfordringer undervejs.
Når bålet brænder, vil vi lave noget simpelt på bålet som fladbrød med urter og noget at drikke.
Min. 2 time

Del 2
Anden forgrening indeholder en genopfriskning af hvad skal der til for at få et ordentligt madbål. Derudover ligger fokus i denne del på at tilberede mad på bålet. Når bålet brænder deles børnene op i grupper og tilbereder mad som passer til årstidens urter/ukrudt og jagt.
Min. 3 timer

Mål med aktiviteten

Madkundskab

Kompetencemål:

• Eleven kan anvende almindelige hygiejneprincipper i madlavning
  • Eleven kan opbygge måltider til særlige anledninger

Jeres forberedelser inden aktiviteten

I skal medbringe:

• Tøj til vejret – vi er ude hele dagen.
  • Indkøbt mad (efter aftale med naturvejlederen).

Forberedelse inden i besøger os

Vigtigst er, at I skal have indkøb med efter aftale med naturvejlederen. I skal have viden om hygiejne omkring madlavning. Efter klassetrin, kan det være en fordel at have viden om ildens historie.

Årstid for aktiviteten

Januar